Достъп до обществена информация

Достъп до обществена информация

Всеки гражданин на Република България, чужденец, лице без гражданство и юридическо лице има право на достъп до обществена информация и право на повторно използване на информация от обществения сектор.

Коя информация се счита за обществена?

Обществена информация по смисъла на Закона за достъп до обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължените по закона субекти.

Информация от обществения сектор е всяка информация, обективирана върху материален носител, включително съхранена като документ, звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор.

Повторно използване на информация от обществения сектор е използването й за търговски и нетърговски цели, различни от първоначалната цел, за която е била създадена.

Обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна.

Официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, които се обнародват.

Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.

Достъпът до обществена информация се предоставя въз основа на:

  • Устно запитване /в Служба „Документално осигуряване“ във Военна академия се попълва протокол за приемане на устно запитване/;
  • Писмено заявление, изпратено на пощенския адрес – 1504, София, бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” № 82, Военна академия „Г. С. Раковски“;
  • Писмено заявление, попълнено в Служба „Документално осигуряване“;
  • Заявление, изпратено по електронната поща, на адрес: rnda@armf.bg ;
  • Заявление, изпратено чрез Системата за сигурно електронно връчване.

Отговорна структура: 

  • Отдел „Административен“.

Телефон за контакт: 

  • (02)9226547 – стационарен;

* При осъществяване на разговор от фиксиран телефонен пост потребителят заплаща цената на един градски разговор.

* При осъществяване на разговор от мобилен телефон потребителят заплаща стойността на разговора съгласно индивидуалния му потребителски план с неговия мобилен оператор.

Достъпът до обществена информация е безплатен. Разходите по предоставянето на информацията се заплащат по нормативи, определени от министъра на финансите, които не могат да превишават материалните разходи по предоставянето.

Не се заплащат разходи при:

  • предоставяне на информация по електронна поща;
  • предоставяне на информация под формата на устна справка;
  • предоставяне на информация под формата на преглед на оригинали или копия на документи.

Разходите по предоставяне на обществена информация се заплащат по следните нормативи, съгласно Наредба № Н-1 на министерството на финансите от 2022 г. за определяне на нормативи за заплащане на разходите по предоставяне на обществена информация (обн., ДВ, бр. 22 от 2022 г.) и заповед № ЗМФ-156 от 11.03.2022 г. на министъра на финансите:

1. Хартия А4          1 лист   0,01 лв.
2. Хартия А3          1 лист   0,02 лв.
3. Разход за тонер за едностранно отпечатване на лист хартия А4        1 стр.    0,02 лв.
4. Разход за тонер за едностранно отпечатване на лист хартия А3        1 стр.    0,04 лв.
5. CD диск 700 MB             1 бр.      0,26 лв.
6. DVD диск 4,7 MB            1 бр.      0,30 лв.
7. DVD диск 8,5 MB            1 бр.      0,67 лв.
8. USB флаш памет 4 GB    1 бр.      3,46 лв.
9. USB флаш памет 8 GB    1 бр.      5,72 лв.
10. USB флаш памет 16 GB          1 бр.      7,93 лв.
11. USB флаш памет 32 GB          1 бр.      9,47 лв.

Достъпът до заявената информация се предоставя след заплащане на дължимата сума, в сектор „Финанси“ или по банков път, на адрес:

БНБ Централно управление

IBAN: BG40 BNBG 9661 3100 1524 01
BIC: BNBGBGSD

Работното време за административно обслужване на гражданите в Служба „Документално осигуряване“ е от 8.15 ч. до 11.00ч. и от 13.30 ч. до 17.00ч., от понеделник до четвъртък,  от 8.15 ч. до 11.00ч. и от 13.00 ч. до 14.30 ч. в петък

Във Военна академия „Г. С. Раковски“ е определено специално място за преглед и прочит на информацията.

Ако информацията е предоставена на повече от трима заявители или може да представлява обществен интерес, същата се публикува на интернет страницата на Военна академия, включително в отворен машинно четим формат, предоставен от административното звено в Академията, притежател на информацията.

Процедура по предоставяне на информацията

Достъпът до обществена информация се предоставя въз основа на устно запитване или писмено заявление.

Заявлението се счита за писмено и в случаите, когато е изпратено по електронен път и съдържа задължителните реквизити, съгласно чл.25, ал.1, т.1,2 и 4 от ЗДОИ: трите имена, съответно наименованието и седалището на заявителя; описание на исканата информация и адреса за кореспонденция със заявителя.

Устни запитвания

Устните запитвания се приемат и регистрират в служба „Документално осигуряване“ на Военна академия „Г. С. Раковски“. В зависимост от характера на запитването, ако няма законно основание за отказ от предоставяне на достъп, исканата информация се предоставя от отговорния служител по приложението на ЗДОИ или заявителят се насочва към съответния компетентен служител за устна справка. След приключване на процедурата по предоставянето на достъп до обществена информация, служителят по ЗДОИ изготвя писмена справка, в която са включени данни за: заявителя; вида на информацията; формата на предоставяне на достъп или основанието за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация. Справката се предава в служба ”Документално осигуряване” на на Военна академия „Г. С. Раковски“ за завеждане, по реда за регистриране на писмените заявления за достъп до обществена информация. Когато заявителят не е получил достъп до исканата информация – въз основа на устно запитване, или счита предоставената му информация за недостатъчна, той може да подаде писмено заявление.

Писмени заявления

Образци на заявления се предоставят на електронната страница на Военна академия – в рубриката за достъп до обществена информация,

Заявлението се регистрира в деня на постъпването със самостоятелен регистрационен номер, изготвя се досие, в което се включва: кореспонденцията, водена в хода на процедурата; изготвеното решение; протокола за предаването на информацията, както и жалбата на заявителя срещу изготвеното решение.

Предоставяне на информация за повторно използване

Всеки гражданин или юридическо лице има право да подаде писмено заявление за информация от обществения сектор за повторно използване. Искането се счита за писмено и когато е направено по електронен път или чрез платформата за достъп до обществена информация, която се поддържа от администрацията на Министерския съвет.

За постъпилите искания за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване се прилага реда на Глава четвърта от ЗДОИ.

Военна академия предоставя за повторно използване информация в отворен машинночетим формат, заедно със съответните метаданни, в съответствие с изискванията на чл.41а, ал.1 от ЗДОИ. Информацията от обществения сектор се предоставя за повторно използване безплатно или след заплащане на материалните разходи по предоставянето й, определени с тарифа, приета от Министерския съвет.

Вътрешни правила ЗДОИ